- Структура
- Рада
- Виконавчий комітет
- Офіційні документи
- Публічна інформація
- Адмінпослуги
- Бюджет. Податки
- Регуляторна політика
- Освіта. Культура. Спорт
- Соціальний захист
- Інформація для ВПО
- Служба у справах дітей
- Медицина
- Містобудівна діяльність
- Аграріям
- Цивільний захист
- Військовий облік
- Воєнний стан
- Герої не вмирають
- «Центр пробації»
- Петиції
Дата оприлюднення: 21.04.2023
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проєкту рішення Городоцької сільської ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Городоцької сільської ради»
Аналіз регуляторного впливу (надалі – Аналіз) проєкту рішення Городоцької сільської ради підготовлено на виконання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» з урахуванням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами (Постанова Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1151).
Проєкт рішення Городоцької сільської ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Городоцької сільської ради» розроблений відповідно до Податкового кодексу України з метою наповнення бюджету територіальної громади для виконання заходів стратегічного плану розвитку Городоцької сільської ради .
І. Визначення проблеми
Податковий кодекс України є законодавчим актом вищої юридичної сили, який регулює відносини, що виникають у процесі встановлення та скасування податків та зборів в Україні, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Статтею 10 Податкового Кодексу України визначено перелік місцевих податків і зборів. До місцевих податків належать: єдиний податок та податок на майно. До місцевих зборів належать: збір за місця для паркування транспортних засобів та туристичний збір.
Установлення місцевих податків та зборів, не передбачених Податковим Кодексом України, забороняється.
Пунктом 24 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» задекларовано, що встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового Кодексу України, відноситься до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад.
Сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень. Згідно вимог п. 12.3.4 статті 12 Податкового Кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Проблема має вплив на суб’єкти господарювання, громаду, місцеву владу. Реформування країни не можливе без ефективного розвитку територіальних громад, який потребує відповідного фінансового забезпечення, безпосередньо залежного від способу наповнення місцевих бюджетів. Проблема, яку пропонується вирішити шляхом прийняття відповідного регуляторного акта, дуже важлива для всіх членів територіальної громади, дія якого поширюється на орган місцевого самоврядування, громадян та суб’єктів господарювання.
Проєктом передбачається створення умов для надходження до бюджету коштів від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю, транспортного податку та єдиного податку, туристичного збору забезпечення позитивного впливу на ринкове середовище та умови конкуренції на території Городоцької сільської територіальної громади.
Отже, з метою правового регулювання господарських і адміністративних відносин між органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, недопущення суперечливих ситуацій, безумовного виконання Податкового кодексу України, виконання програм соціально-економічного розвитку громади, вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття Городоцькою сільською радою рішення «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Городоцької сільської ради».
У 2022 році надходження від сплати податку на нерухоме майно по Городоцькій сільській територіальній громаді, відмінне від земельної ділянки склали – 2260,0 тис. грн., в тому числі від фізичних осіб – 344,6 тис. грн. та від юридичних осіб- 1915,4 тис. грн.
Земельний податок за 2022 рік сплатили на загальну суму 38056,8 тис. грн., в тому числі з фізичних осіб на суму 247,7 тис. грн., з юридичних осіб на суму 37809,1 тис. грн.
Єдиного податку за 2022 рік сплачено до бюджету 9638,00 тис. грн., з них: 1510,5 тис. грн. надійшло від юридичних осіб, 7345,7 тис. грн. – фізичних та 781,8 тис. грн. надійшло від сплати єдиного податку сільськогосподарськими товаровиробниками, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
У разі не прийняття рішення «Про встановлення ставок місцевих податків та зборів на території Городоцької сільської ради», податки будуть справлятися по ставкам, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування даних податків.
Аналіз втрат до місцевого бюджету
№ з/п | Назва показника | У разі прийняття рішення про встановлення ставок та пільг із сплати місцевих податків на 2024 рік | У разі не прийняття рішення про встановлення ставок та пільг із сплати місцевих податків на 2024рік | Відхилення, тис. грн. | ||
Ставка, % | Очікуваний обсяг надходжень, тис. грн. | Ставка, % (мінімальна) | Очікуваний обсяг надходжень, тис. грн. | |||
1 | Податок на нерухоме майно |
0,1-1,5 |
2440,9 |
0,1-1,5 |
2440,9 |
|
2 | Плата за землю (ставка земельного податку) | 0,01-5,0 | 41862,5 | 0,01-5,0 | 41862,5 |
|
3 | Єдиний податок (І та ІІ групи) | фіз. особи юрид. ос. | 7345,7 1510,5 | фіз. особи юрид. ос. | 7345,7 1510,5 | |
| Разом/втрати до бюджету | Х | 53160,0 | Х | Х |
Примітка: у даному рішенні ставки податків на нерухоме майно та плату за землю встановлюються у розмірах, які діють на території громади у попередні роки тому втрат до бюджету по даних податках не планується;
враховуючи те, що транспортний податок встановлюється Податковим кодексом та не підлягає регулюванню органами місцевого самоврядування він буде справлятись виходячи з норм Кодексу у фіксованому розмірі – 25 000 грн. за один об’єкт оподаткування. Обсяг надходжень до місцевого бюджету не зміниться, тому втрати до бюджету по даному податку не розраховувались.
Разом з тим, у разі не прийняття рішення про встановлення транспортного податку сільська рада порушить норми Податкового кодексу України в частині обов’язкового встановлення цього податку.
Кожен податок є важливою складовою доходів бюджету, оскільки забезпечує внесок у його наповнення. Згідно з бюджетним законодавством податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельний податок, транспортний податок та єдиний податок є джерелами надходжень загального фонду бюджету, за рахунок якого утримуються бюджетні установи, що забезпечують надання послуг населенню громади в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, фізичної культури та спорту.
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) | Так | Ні |
Громадяни | Так | – |
Органи місцевого самоврядування | Так | – |
Суб’єкти господарювання, у тому числі суб’єкти малого підприємництва | Так Так | – – |
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою ринкових механізмів:
– застосування ринкових механізмів для вирішення вказаної проблеми не можливе, оскільки здійснення вищезазначених заходів є засобом державного регулювання та відповідно до Податкового кодексу України є компетенцією сільської ради.
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів:
– зазначена проблема не може бути вирішена за допомогою діючих регуляторних актів з огляду на вимоги Податкового кодексу України, а саме, у разі, якщо територіальна громада у термін до 15 липня не прийняла та до 25 липня не оприлюднила рішення про встановлення місцевих податків і зборів на наступний рік, такі податки справляються, виходячи з норми Податкового кодексу України, із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.
Отже, з метою правового регулювання господарських і адміністративних відносин між органом місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, недопущення суперечливих ситуацій, безумовного виконання вимог Податкового кодексу України вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття рішення «Про встановлення ставок місцевих податків та зборів на території Городоцької сільської ради» для усієї території громади
ІІ. Цілі державного регулювання
Проєкт регуляторного акта спрямований на розв’язання проблеми, визначеної у попередньому розділі Аналізу, в цілому.
Основними цілями його регулювання є:
врегулювання ставок місцевих податків та зборів на усій території Городоцької сільської територіальної громади відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Податкового кодексу України;
встановлення доцільних та обґрунтованих розмірів ставок місцевих податків, зокрема по податку на майно (податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю, транспортного податку), по єдиному податку (фізичним особам І, ІІ груп), відповідно до вимог Податкового кодексу України, які б враховували особливості території, інтереси громадян і суб’єктів господарювання та дозволили б збільшити наповнення дохідної частини бюджету сільської територіальної громади бюджету у 2022 році;
забезпечення прозорості та відкритості надходження та використання коштів бюджету;
встановлення пільг щодо сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та земельному податку ;
забезпечення максимальної прозорості та відкритості органів місцевого самоврядування та вдосконалення відносин між селищною радою та суб’єктами господарювання, пов’язаними з оподаткуванням місцевими податками.
Відповідно до п.12.3.5. ст.12 Податкового Кодексу України, у разі, якщо сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків, тому рішення має бути вчасно прийняте, опубліковане та подане до Головного управління ДПС у Рівненській області.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення встановлення цілей
Визначення альтернативних способів:
Вид альтернативи | Опис альтернативи |
Альтернатива 1 Встановлення мінімальних ставок. Встановлення ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, від розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. м. бази оподаткування. Плата за землю із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю. Встановлення ставок єдиного податку, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду. | Альтернатива неприйнятна. Наслідком є недоотримання надходжень до бюджету коштів на прогнозному рівні 2130,8 тис. грн. по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, 37580,2 тис. грн. по земельному податку, що обмежить фінансування першочергових видатків, які мають тенденцію до збільшення. Це пов’язано з підвищенням тарифів на енергоносії, ростом індексу споживчих цін. Негативний вплив буде завдано територіальній громаді, оскільки відсутність надходжень до бюджету ставить під загрозу фінансування соціально важливих програм, бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, фізичної культури та спорту, житлово-комунального та дорожнього господарства. |
Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення. Встановлення диференційованого розміру ставок податку залежно від типів об’єктів нерухомості та місця їх розташування (зональності) як запропоновано в проєкті рішення. Встановлення диференційованого розміру ставок земельного податку відповідно до класифікації видів цільового призначення земель. Встановлення ставок єдиного податку для платників І групи – 10 % та ІІ групи – 15 %. | Застосування альтернативи є найбільш прийнятним. Забезпечує досягнення цілей державного регулювання повною мірою. Ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних і юридичних осіб, установлюються з повним дотриманням вимог Кодексу диференційовано залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості. Встановлення диференційованого розміру ставок земельного податку відповідно до класифікації видів цільового призначення земель. Ставки податків були обговорені та узгоджені консультаційно, на робочих нарадах та зустрічах, на спільному засіданні постійних депутатських комісій, членами яких також є платники податків. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок. Встановлення максимальної ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, 1,5 % розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування. Встановлення максимальної ставки земельного податку 5 % від нормативної грошової оцінки земель (для сільськогосподарських угідь та земель загального користування 1 %) | Альтернатива неприйнятна так як установлення максимальної ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебуває у власності фізичних та/або юридичних осіб значно збільшить податкове навантаження на платників податку. Вартість 1 кв.м. об’єкта оподаткування становитиме 100,50 грн. (розмір мінімальної заробітної плати на 2023 рік – 6700,00 грн.). Дана альтернатива призведе до загострення соціальної напруги серед мешканців громади, та збільшення недоїмки до бюджету,що є неприйнятним. |
Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей.
Оцінка впливу на сферу інтересів органів місцевого самоврядування:
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 Встановлення мінімальних ставок | Відсутні. | Відсутні. |
Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення
| Забезпечує досягнення цілей державного регулювання. Враховує пропозиції фізичних та юридичних осіб, які прийняли участь в обговорені проєкту рішення. | Витрати пов’язані з публікацією об’яви щодо громадського обговорення проєкту та надання пропозицій. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок | Забезпечить максимальне надходження до бюджету Городоцької сільської територіальної громади, що дасть змогу реалізувати більше проєктів, в тому числі соціальних. | Витрати пов’язані з публікацією об’яви щодо громадського обговорення проєкту та надання пропозицій. |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян:
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 Встановлення мінімальних ставок | Відсутні. | Витрати у частині сплати за землю у сумі 787,3 тис. грн. |
Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення | Будуть виконані заходи передбачені Програмою економічного і соціального розвитку населених пунктів Городоцької сільської ради.
| Затрати часу, необхідні для вивчення положень про місцеві податки та збори та обговорення проєкту рішення. Сплата податків за запропонованими ставками. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок | Буде надано більше послуг, збудовано та відремонтовано доріг, будуть надані більш якісні послуги щодо благоустрою громади. | Платники не будуть мати змоги вчасно сплатити податки, що призведе до нарахування пені та застосування штрафних санкцій.
|
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання:
Показник | Великі | Середні | Малі | Мікро | Всього |
Кількість суб’єктів платників єдиного податку І-ІІ групи, одиниць |
|
| 2 | 60 | 62 |
Питома вага групи в загальній кількості, % |
|
| 3,23 | 96,77 | 100 |
Кількість суб’єктів платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, одиниць | 1 | 7 | 3 | 20 | 31 |
Питома вага групи в загальній кількості, % | 3,23 | 22,58 | 9,68 | 64,51 | 100 |
Кількість суб’єктів платників земельного податку, одиниць | 1 | 7 | 218 | 547 | 773 |
Питома вага групи в загальній кількості, % | 0,13 | 0,91 | 28,20 | 70,76 | 100 |
Всього | 1* | 7* | 223 | 687 | 918 |
Питома вага групи в загальній кількості, % | 0,11 | 0,76 | 24,29 | 74,84 | 100 |
Примітка: 1* та 7* великі та середні підприємства які сплачують податки на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки та земельний податок;
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 Встановлення мінімальних ставок | При сплаті суб’єктами господарювання у 2024 році по мінімальних ставках втрати бюджету будуть на 787,3 тис. грн. менше. | Відсутні. |
Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення
| Забезпечує досягнення цілей державного регулювання. Враховує пропозиції фізичних та юридичних осіб, які прийняли участь в обговорені проєкту рішення. Дозволяє наповнювати місцевий бюджет власними надходженнями.
| Суб’єкти господарювання будуть сплачувати податки згідно рішення сільської ради за запропонованими ставками, які становитимуть 787,3 тис. грн.
|
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок | Відсутні. | Суб’єкти господарювання будуть сплачувати максимальні ставки, що призведе до соціальної напруги та, можливо, до зменшення їх кількості. незабезпечення своєчасного надходження податків та додаткового податкового навантаження на суб’єктів господарювання. |
- IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей.
Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:
4 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);
3 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);
2 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);
1 – цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) | Бал результативності (за 4-бальною системою оцінки) | Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 Встановлення мінімальних ставок | 1 | Не вирішує проблеми. Наслідком є недоотримання надходжень до бюджету коштів на прогнозному рівні 42,2 тис. грн. по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, 745,1 тис. грн. по земельному податку, що призведе до втрати громадянами соціальних виплат та пільг. |
Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення
| 3 | Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей, зокрема буде досягнуто баланс інтересів громади та платників податків, залучення нових суб’єктів господарювання до роботи на території громади. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок | 2 | Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від збільшення дохідної частини бюджету, а саме може призвести до занепаду малого бізнесу. |
Рейтинг результативності досягнення цілей.
Рейтинг результативності | Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 1 Встановлення мінімальних ставок | Відсутні | Витрати пов’язані з публікацією об’яви щодо громадського обговорення проєкту та надання пропозицій. | Останнє місце у рейтингу, так як не вирішує проблем по сплаті податків. Зменшення надходжень до бюджету. Підвищення соціальної напруги |
Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення
| Вирішує проблему. Сплата податків за обґрунтованими ставками. Надходження наповнення в повному обсязі місцевого бюджету, спрямування коштів на соціально-економічний розвиток громади. Встановлення пільг для окремих категорій населення. | Громадяни та суб’єкти господарювання будуть сплачувати податки за ставками згідно рішення ради. Сумарні витрати становитимуть 787,3 тис. грн. | Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей. Наповнення місцевого бюджету, збереження стабільного фінансового стану суб’єктів господарювання та забезпечення збереження робочих місць. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок | Додаткові надходження до бюджету | Витрати пов’язані з публікацією об’яви щодо громадського обговорення проєкту та надання пропозицій. Надмірне податкове навантаження спричинить занепад малого бізнесу. | Не вирішує проблем по сплаті податків. Підвищення соціальної напруги, збільшення неплатежів |
Переваги обраної альтернативи
Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 Встановлення мінімальних ставок | Дана альтернатива є не прийнятною. Недостатнє наповнення бюджету Городоцької сільської територіальної громади. | Зміни до чинного законодавства: – Податкового кодексу України; – Бюджетного кодексу України; – Земельного кодексу України; та інші закони (зміна мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, тощо). |
Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення
| Альтернатива є доцільною. Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей. Податкове навантаження для платників місцевих податків і зборів не буде надмірним. Прийняття даного рішення дасть можливість досягнути балансу інтересів органу місцевого самоврядування та платників місцевих податків і зборів. Дозволить залучити до роботи на території громади нових платників податків | Зміни до чинного законодавства: – Податкового кодексу України; – Бюджетного кодексу України; – Земельного кодексу України; та інші закони (зміна мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, тощо). |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок | Дана альтернатива є неприйнятною. Цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті частково. Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від збільшення дохідної частини бюджету, а саме може призвести до занепаду малого бізнесу. | Зміни до чинного законодавства: – Податкового кодексу України; – Бюджетного кодексу України; – Земельного кодексу України; та інші закони (зміна мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, тощо). Виникнення податкового боргу про причині не сплати місцевих податків та зборів. |
Таким чином, для реалізації обрано Альтернативу 2 – встановлення економічно обґрунтованих розмірів ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельного податку та єдиного податку, дозволить залучити нових платників. Встановлення таких ставок податків є посильним для платників та забезпечить фінансову спроможність Городоцької сільської територіальної громади.
М. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми
Основним механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми повинно здійснюватися шляхом прийняття рішення Городоцької сільської ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Городоцької сільської ради». По кожному виду місцевого податку визначаються платники податку, об’єкти оподаткування, база оподаткування, ставка податку, строк сплати податку, порядок сплати, податкові пільги та порядок їх застосування.
При здійсненні регуляторної діяльності розглядаються обґрунтовані пропозиції та зауваження до проєкту рішення, надані суб’єктами господарювання, представниками територіальної громади у встановленому законом порядку.
Заходи, які мають здійснити органи влади для впровадження цього регуляторного акта:
- Розробка та оприлюднення проєкту рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Городоцької сільської ради» та Аналізу до нього на вебсайті сільської ради з метою отримання зауважень та пропозицій.
- Проведення консультацій з суб’єктами господарювання.
- Підготовка експертного висновку відповідальної комісії, щодо відповідності проекту рішення вимогам Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
- Отримання висновку від Державної регуляторної служби України та встановлення ставок місцевих податків та зборів.
- Розгляд проєкту рішення на засіданні виконавчого комітету сільської ради та на засіданнях постійно діючих депутатських комісій сільської ради.
- Розгляд та затвердження проєкту рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Городоцької сільської ради» на сесії сільської ради.
- Оприлюднення прийнятого рішення у встановленому законодавством порядку та направлення його до Головного управління ДПС у Рівненській області.
- Проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.
Таким чином, упровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами державної податкової служби, органами місцевого самоврядування, так і суб’єктами господарювання в тому числі нерезидентами, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, земельних ділянок та громадянами, які сплачують податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельний податок, транспортний податок, туристичний збір у порядку та на умовах, визначених Податковим Кодексом та цим регуляторним актом.
Встановлення запропонованих ставок податків на 2024 рік є основним механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми.
За результатами проведених розрахунків очікуваних витрат та вигод СПД, прогнозується, що прийняття зазначеного проєкту рішення дозволить забезпечити баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. А його застосування буде ефективним для вирішення проблеми, зазначеній в розділі 1цього Аналізу.
Запропонований спосіб досягнення цілей є єдиним і безумовним шляхом вирішення проблеми і обов’язковим для виконання всіма учасниками правовідносин яких стосується зазначене рішення.
Після прийняття цього рішення законодавчі акти Городоцької сільської ради з питань оподаткування відповідатимуть вимогам чинного законодавства.
- VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акту залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги.
Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки місцевих податків та зборів, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.
Кількість суб’єктів підприємництва, на яких поширюється регулювання: 918 (одиниць), у тому числі великі: 1(одиниць), середні: 7(одиниць), малі: 223(одиниць) та мікропідприємництва 687 (одиниць).
питома вага суб’єктів підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100 %
Відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Постанова Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта») витрати складають:
- В И Т Р А Т И
на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта
Вплив регуляторного акта проводиться в частині податку на нерухомість та плати за землю оскільки середні підприємства не здійснюють діяльність на умовах спрощеної системи оподаткування
Порядковий номер | Витрати | За перший рік | За п’ять років |
1 | Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо, гривень | 0 | 0 |
2 | Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), гривень | 4371500 | 0 |
3 | Витрати, пов’язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам, гривень | 48 год на рік х 85,23х1,22= 4991,07 грн. | 0 |
4 | Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/ приписів тощо), гривень | 0 | 0 |
5 | Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), гривень | 0 | 0 |
6 | Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), гривень | 200 грн. | 0 |
7 | Витрати, пов’язані із наймом додаткового персоналу, гривень | 0 | 0 |
8 | Інше (уточнити), ( отримання первинної інформації про вимоги регулювання та організація їх виконання) витрати часу на отримання інформації про регулювання Х вартість часу суб’єкта (заробітна плата) 1 год.на місяць *** х 38,07 грн. ****(мінімальна зарплата 6700 грн.: д. у місяць х 1,22(внески до пенсійного фонду) ) =46,45.гривень на місяць х12 місяців=557,34 | 557,34грн. | 0 |
9 | РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), гривень | 4377248,41 | 0 |
10 | Кількість суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць | 8 |
|
11 | Сумарні витрати суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), гривень | 35017987,28 |
|
Примітка: для розрахунку використано: згідно Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» – мінімальна заробітна плата 6700 грн., в погодинному розмірі 38,07 грн. Витрати часу для отримання первинної інформації про вимоги регулювання складають близько 1 години на місяць, видатки на ведення бухгалтерського обліку по адмініструванню податків проведено з розрахунку середньої заробітної плати по великих підприємствах в розмірі 15000 грн. на місяць. Видатки середні підприємств на сплату земельного податку та плати за нерухомість складає 4371500 гривень.
Враховуючи відсутність основних напрямків бюджетної політики на 5 наступних років, у зв’язку з введенням воєнного стану в країні, розрахувати витрати на 5 років неможливо.
Розрахунок відповідних витрат на одного суб’єкта господарювання
Вид витрат | У перший рік | Періодичні (за рік) | Витрати за п’ять років | ||
Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо Примітка: бази основних фондів створено у попередні роки поновлення не планується | |||||
Вид витрат | Витрати на сплату податків та зборів (змінених/нововведених) (за рік) | Витрати за п’ять років | |||
Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів) | 4371500,0 грн. | ||||
Вид витрат | Витрати* на ведення обліку, підготовку та подання звітності (за рік) | Витрати на оплату штрафних санкцій за рік | Разом за рік | Витрати за п’ять років |
Витрати, пов’язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам (витрати часу персоналу-5 годин на місяць) | 5548,41 | 5548,41 |
_________
* Вартість витрат, пов’язаних із підготовкою та поданням звітності державним органам, визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації).
Вид витрат | Витрати* на адміністрування заходів державного нагляду (контролю) (за рік) | Витрати на оплату штрафних санкцій та усунення виявлених порушень (за рік) | Разом за рік | Витрати за п’ять років |
Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/ приписів тощо) |
Примітка:У зв’язку з введенням воєнного стану в країні перевірки не плануються
__________
* Вартість витрат, пов’язаних з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю), визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації.
Вид витрат | Витрати на проходження відповідних процедур (витрати часу, витрати на експертизи, тощо) | Витрати безпосередньо на дозволи, ліцензії, сертифікати, страхові поліси (за рік – стартовий) | Разом за рік (стартовий) | Витрати за п’ять років | |||
Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних / обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо) Примітка: Дозвільні документи отримано в попередні роки, поновлення не планується | |||||||
Вид витрат | За рік (стартовий) | Періодичні | Витрати за п’ять років | ||||
Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо) | 200,0 грн. | ||||||
| Вид витрат | Витрати на оплату праці додатково найманого персоналу (за рік) | Витрати за | ||||||||
Витрати, пов’язані із наймом додаткового персоналу |
| ||||||||||
|
| ||||||||||
Тест малого підприємництва приведений нижче.
ТЕСТ малого підприємництва (М-Тест)
- 1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 25.04.2023 по 24.05.2023.
№ п/п | Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо) | Кількість учасників консультацій, осіб | Основні результати консультацій (опис) |
1 | Робоча нарада керівництва із спеціалістами фінансового відділу, відділу архітектури , земельних відносин та житлово-комунального господарства, відділу юридичного забезпечення | 10 | Обговорено та запропоновано залишити розміри ставок місцевих податків та зборів на 2024 рік на рівні діючих ставок |
2 | Розміщення проєкту рішення сільської ради на офіційному вебсайті для отримання зауважень та пропозицій |
| Пропозицій та зауважень до проєкту рішення не надходило |
3 | Телефонні консультації | 3 | Ознайомлення з розмірами ставок податків для громадян |
|
|
|
|
- Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
кількість суб’єктів підприємництва, на яких поширюється регулювання: _____910_____ (одиниць), у тому числі малого підприємництва 223 (одиниць) та мікропідприємництва 687 (одиниць);
питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив ___24,3___ (відсотків)
- Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання
Порядковий номер | Найменування оцінки | У перший рік (стартовий рік провадження регулювання) | Періодичні (за наступний рік) | Витрати за п’ять років |
Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання | ||||
1 | Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) Формула: кількість необхідних одиниць обладнання Х вартість одиниці | 0 | 0 | 0 |
2 | Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування Формула: прямі витрати на процедури повірки (проведення первинного обстеження) в органі державної влади + витрати часу на процедуру обліку (на одиницю обладнання) Х вартість часу суб’ єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість процедур обліку за рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному суб’єкту малого підприємництва | 0 | 0 | 0 |
3 | Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати – витратні матеріали) Формула: оцінка витрат на експлуатацію обладнання (витратні матеріали та ресурси на одиницю обладнання на рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному суб’єкту малого підприємництва | 0 | 0 | 0 |
4 | Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) Формула: оцінка вартості процедури обслуговування обладнання (на одиницю обладнання) Х кількість процедур технічного обслуговування на рік на одиницю обладнання Х кількість необхідних одиниць обладнання одному суб’єкту малого підприємництва | 0 | 0 | 0 |
5 | Інші процедури(сплата податків і зборів) | 17438,24 | 0 | 0 |
6 | Разом, гривень Формула: (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5) | 17438,24 грн. | 0 | 0 |
7 | Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць | 910 |
|
|
8 | Сумарно, гривень Формула: відповідний стовпчик “разом” Х кількість суб’ єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 6 Х рядок 7) | 15868800 грн. | 0 | 0 |
Примітка: Враховуючи відсутність основних напрямків бюджетної політики на 5 наступних років, у зв’язку з введенням воєнного стану в країні, розрахувати витрати на 5 років неможливо.
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування
9 | Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання Формула: витрати часу на отримання інформації про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість форм | 40,46 грн. (з розрахунку на 1 годину) *12*1,22= 592,33 грн. | 0 | 0 |
10 | Процедури організації виконання вимог регулювання Формула: витрати часу на розроблення та впровадження внутрішніх для суб’єкта малого підприємництва процедур на впровадження вимог регулювання Х вартість часу суб’ єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур | 0 | 0 | 0 |
11 | Процедури офіційного звітування Формула: витрати часу на отримання інформації про порядок звітування щодо регулювання, отримання необхідних форм та визначення органу, що приймає звіти та місця звітності + витрати часу на заповнення звітних форм + витрати часу на передачу звітних форм (окремо за засобами передачі інформації з оцінкою кількості суб’єктів, що користуються формами засобів – окремо електронна звітність, звітність до органу, поштовим зв’язком тощо) + оцінка витрат часу на корегування (оцінка природного рівня помилок)) Х вартість часу суб’ єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість оригінальних звітів Х кількість періодів звітності за рік | 40,46 грн. (з розрахунку на 3 годину) *12*1,22= 1777 грн. | 0 | 0 |
12 | Процедури щодо забезпечення процесу перевірок Формула: | 0 | 0 | 0 |
| витрати часу на забезпечення процесу перевірок з боку контролюючих органів Х вартість часу суб’ єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість перевірок за рік |
|
|
|
13 | Інші процедури (канцтовари, користування інтернетом, заправка оргтехніки) | 200 | – | – |
14 | Разом, гривень Формула: (сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 + 13) | 2569,33 | 0 | 0 |
15 | Кількість суб’ єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць | 910 |
|
|
16 | Сумарно, гривень Формула: відповідний стовпчик “разом” Х кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 14 Х рядок 15) | 2338090,3 грн. | 0 | 0 |
Примітка. Для розрахунку використано: згідно Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» – мінімальна заробітна плата 6700 грн., в погодинному розмірі 40,46 грн..
Примітка: Враховуючи відсутність основних напрямків бюджетної політики на 5 наступних років, у зв’язку з введенням воєнного стану в країні, розрахувати витрати на 5 років неможливо.
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання для суб’єктів малого підприємництва.
Бюджетні витрати не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України.
- Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Порядковий номер | Показник | Перший рік регулювання (стартовий) | За п’ять років |
1 | Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання | 15868800 грн. | 0 |
2 | Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування | 2338090,3 грн. | 0 |
3 | Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання | 18206890,3 грн. | 0 |
4 | Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва | 0 | 0 |
5 | Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання | 18206890,3 грн. | 0 |
VІІ. Розроблення корегуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання.
Встановлення розмірів ставок місцевих податків та зборів для платників податків в проєкті рішення відповідає діючим у даний час. На основі аналізу даних, що отримані під час консультацій, проведених із суб’єктами підприємництва, громадянами визначено, що зазначені ставки податків є прийнятними для суб’єктів малого підприємництва , населення і впровадження компенсаторних (пом’якшувальних ) процедур не потрібно.
VIII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта.
Термін дії акта:
Запропонований термін дії регуляторного акта – безстроковий. В разі внесення змін до чинного законодавства України в частині справляння місцевих податків та зборів, відповідні зміни будуть внесені до даного регуляторного акта.
Обґрунтування запропонованого терміну дії акта:
У разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків селищна рада не прийняла рішення про встановлення місцевих податків, такі податки справляються із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків. Враховуючи норми Бюджетного та Податкового кодексів України, якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.
IХ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта.
Виходячи з цілей державного регулювання, визначених у другому розділі Аналізу, для відстеження результативності регуляторного акта слід визначити не менше ніж три кількісних показника, які безпосередньо характеризують результативність дії регуляторного акта та які підлягають контролю (відстеження результативності).
Для відстеження результативності дії регуляторного акта основними є такі показники:
– сума надходжень до місцевого бюджету від сплати місцевих податків ;
– розмір коштів, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акту;
– рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта.
Прогнозні показники результативності.
п/н | Назва показника | У разі прийняття рішення про місцеві податки та збори на 2024 р. | |||||
Всього за рік | в т.ч. за кварталами | ||||||
І | ІІ | ІІІ | ІV |
| |||
1 | Разом надходжень до місцевого бюджету (очікуваний обсяг надходжень, тис. грн), в тому числі: | 50840,8 | 11146,4 | 11189,3 | 14474,1 | 14031 |
|
| єдиний податок | 9765,6 | 2148,4 | 2343,7 | 2734,4 | 2539,1 |
|
| податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки |
2293,2 |
504,5 |
550,4 |
642,1 |
596,2 |
|
| плата за землю | 38724,8 | 8485,5 | 8283,2 | 11077,6 | 10878,5 |
|
| транспортний податок
| 26 | 5 | 5 | 8 | 8 |
|
| туристичний збір
| 31,2 | 3 | 7
| 12 | 9,2 |
|
2 | Кількість суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта | 918 |
|
|
|
|
|
3 | Час, що витрачатиметься суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта, години на 1 суб’єкта | 48 год на рік | |||||
4 | Розмір коштів, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичних осіб, пов’язаними з виконаннями вимог акту. – на сплату податку – на адміністративні витрати |
53224,9 тис.грн.
50840,8 тис.грн. 2384,1 тис.грн.
| |||||
5 | Рівень поінформованості суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта, оприлюднення прийнятого рішення: – на офіційному сайті ради – на офіційному веб-сайті ДПС | Прийняте рішення про встановлення місцевих податків та зборів буде оприлюднено на офіційному сайті сільської ради у встановлені законодавством терміни, На офіційному веб-сайті ДПС розміщено зведену інформацію про розмір та дату встановлення на відповідних територіях ставок місцевих податків і зборів, а також про встановлені податкові пільги, які надані в електронному вигляді органами місцевого самоврядування. |
Х. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта.
Оцінка ефективності регуляторного акта буде здійснена за допомогою проведення базового, повторного, періодичного відстеження результативності регуляторного акта.
Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися в терміни, визначені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та відповідно до методики, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами:
– базове відстеження буде проводитися до дня набуття чинності регуляторним актом з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта;
– повторне відстеження буде проводитися за три місяці до дня закінчення визначеного строку, але не пізніше дня закінчення визначеного строку з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей, (базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року – 2024 рік / підпункт 33.3 статті 33 Кодексу/).
-періодичне відстеження здійснюється один раз на три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього регуляторного акта, протягом строку його дії.
У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта. У рамках відстеження буде проводитися аналіз щодо розміру надходжень по місцевих податках та зборах до сільського бюджету та кількості суб’єктів господарювання і осіб, на яких поширюватиметься дія акта.
Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюється на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Після виконання відповідних заходів готується звіт окремо для базового, повторного і періодичного відстеження, який оприлюднюється в установленому порядку.
У звіті про результати відстеження зазначаються:
вид та назва регуляторного акта, результативність якого відстежується, дата його прийняття та номер (у разі базового відстеження дата прийняття і номер акта не зазначаються);
назва виконавця заходів з відстеження;
цілі прийняття акта;
строк виконання заходів з відстеження;
тип відстеження (базове, повторне або періодичне);
методи одержання результатів відстеження;
дані та припущення, на основі яких відстежувалася результативність, а також способи одержання даних;
кількісні та якісні значення показників результативності акта;
оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей
Начальник фінансового відділу
Городоцької сільської ради Ірина ІЛЛЮК