Дата оприлюднення 06.02.2024

Заява
про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки
проекту містобудівної документації

«Внесення змін до генерального плану та плану зонування території села Городок Городоцької сільської ради Рівненського району Рівненської області»

У зв’язку з розробленням містобудівної документації села Городок, відповідно до Законів України «Про регулювання містобудівної діяльності» та «Про стратегічну екологічну оцінку» виконавчий комітет Городоцької сільської ради оприлюднює Заяву про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту, а саме: «Генеральний план з розробкою плану зонування території села Городок  Рівненського району Рівненської області »

(проєкту документа державного планування місцевого та регіонального рівнів)

1. Замовник

Городоцька сільська рада (35314, Рівненська область, Рівненський район, с. Городок, вул. Шевченка, буд. 4; Код ЄДРПОУ:  04387183); Контактні телефони: (0362) 61-86-87, (0362) 20-15-86)

2. Вид та основні цілі МД та його зв’язок з іншою МД.

Вид – містобудівна документація на місцевому рівні – генеральний план та план зонування території.

Внесення змін до генерального плану та плану зонування території села Городок розробляється згідно рішення Городоцької сільської ради від 13 лютого 2019 року № 1995.

Зміни вносяться до генерального плану с. Городок, затвердженого рішенням Городоцької сільської ради від 28.05.2013 № 545 та плану зонування території с. городок, затвердженого рішенням Городоцької сільської ради від 16 грудня 2014 року №1020.

Завданнями внесення змін до генерального плану та плану зонування території населеного пункту є:

  • обґрунтування майбутніх потреб і визначення переважних напрямів використання територій;
  • урахування державних, громадських і приватних інтересів під час планування, забудови та іншого використання територій з дотриманням вимог містобудівного, санітарного, екологічного, природоохоронного, протипожежного та іншого законодавства;
  • обґрунтування та визначення територій для містобудівних потреб;
  • забезпечення раціонального розселення та визначення напрямів сталого розвитку населеного пункту;
  • визначення територій, що мають особливу екологічну, рекреаційно-оздоровчу, наукову, естетичну, історико-культурну цінність, встановлення, передбачених законодавством, обмежень на їх планування, забудову та інше використання;
  • розроблення містобудівних заходів щодо охорони довкілля та раціонального використання природних ресурсів;
  • розроблення заходів щодо пожежної безпеки.

При внесення змін до генерального плану та плану зонування території враховуються Схема планування території Рівненської області (затверджена від 31.03.2012року), Положення схеми районної планіровки Рівненського району, чинність якої продовжено рішенням Рівненської районної ради від 19.04.2013 року № 1080 в частині, що не суперечить Схемі області, Стратегія розвитку Рівненської області на період до 2027 року (затверджена рішенням Рівненської обласної ради від 13 березня 2020 року №1618), Програма державного моніторингу у галузі охорони атмосферного повітря на 2022 – 2026 роки Рівненської зони (затверджена розпорядженням голови ОДА від 18.10.2022 № 328), Програма охорони навколишнього природного середовища на території Городоцької сільської ради на 2024-2026 роки (затверджена рішенням Городоцької сільської ради від 15.11.2023 № 1477), Програма розвитку земельних відносин та охорони земель на території Городоцької сільської ради на 2024-2026 роки (затверджена рішенням Городоцької сільської ради від 15.11.2023 № 1478), Програма економічного та соціального розвитку території  Городоцької сільської територіальної громади на 2024 рік (затверджена рішенням Городоцької сільської ради від 05.12.2023 № 1530), детальних планів територій, розроблених та затверджених у відповідності до чинного законодавства, земельного кадастру, заяв щодо забудови та іншого використання території.

3. Якою мірою МД визначає умови для здійснення діяльності або надання документів дозвільного характеру на реалізацію видів діяльності та об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури ОВД.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

У рамках етапу визначення обсягу СЕО можливим вбачається лише формування орієнтовного переліку видів діяльності, які однозначно передбачені в контексті подальшої реалізації планувальних рішень МД та відповідно до статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» потребують здійснення процедури ОВД у розрізі сфер господарської діяльності у тій чи іншій функціональній зоні, що розглядаються у МД.

Внесенням змін до генерального плану та плану зонування території села Городок Рівненського району Рівненської області передбачено розміщення і подальше функціювання наступних об’єктів, що потребують здійснення оцінки впливу на довкілля:

територія індустріального парку орієнтовною площею 70 га.СЗЗ від 100 до 500м;

територія виробничого призначення з СЗЗ 500м, (північна частина села), орієнтовна площа 4.8 га;

територія виробничого призначення з СЗЗ 500м, (північна частина села), орієнтовна площа 2.5га та 4.5 га;

територія виробничого призначення з СЗЗ 300м, (північна частина села), орієнтовна площа 1.7га;

територія виробничого призначення з СЗЗ 100м, (південно-східна частина села), орієнтовна площа 6.8га;

територія виробничого призначення з СЗЗ 300м, (південно-східна частина села), орієнтовна площа 10.7га;

територія виробничого призначення з СЗЗ 500м, (південно-східна частина села), орієнтовна площа 11.7га;

територія виробничого призначення з СЗЗ 100м, (східна частина села), орієнтовна площа 20.3га;

територія виробничого призначення з СЗЗ 300м, (східна частина села), орієнтовна площа 10.8га;

територія виробничого призначення з СЗЗ 300м, (західна частина села), орієнтовна площа 0.4 га;

очисні споруди (на схід від села).

Умови для реалізації видів діяльності та об’єктів, які матимуть значний вплив на довкілля, визначаються відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Згідно зі ст. 24 регулюється вибір, надання земельних ділянок та зміна функціонального призначення територій.

Генеральний план села Городок Городоцької сільської ради є містобудівною документацією місцевого рівня, яка призначена для обґрунтування довгострокової стратегії планування, забудови та іншого використання території, на якій реалізуються повноваження Городоцької сільської ради.

Генеральний план визначає основні принципи і напрямки планувальної організації та функціонального призначення території, формування системи громадського обслуговування населення, організації інженерно-транспортної інфраструктури, інженерної підготовки і благоустрою, захисту території від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони навколишнього природного середовища, охорони та збереження нерухомих об’єктів культурної спадщини та пам’яток археології,традиційного характеру середовища історичних населених пунктів.

Генеральним планом села Городок вирішуються наступні питання:

  • обґрунтування майбутніх потреб і визначення переважних напрямів використання територій;
  • урахування державних, громадських і приватних інтересів під час планування, забудови та іншого використання територій з дотриманням вимог містобудівного, санітарного, екологічного, природоохоронного, протипожежного та іншого законодавства;
  • обґрунтування та визначення територій для містобудівних потреб;
  • забезпечення раціонального розселення та визначення напрямів сталого розвитку населеного пункту;
  • визначення територій, що мають особливу екологічну, рекреаційно-оздоровчу, наукову, естетичну, історико-культурну цінність, встановлення передбачених законодавством обмежень на їх планування, забудову та інше використання;
  • розроблення містобудівних заходів щодо охорони довкілля та раціонального використання природних ресурсів;
  • розроблення заходів щодо пожежної та техногенної безпеки.

З наведених питань, окрім генерального плану населеного пункту виконаний проект «Інженерно-технічні заходи цивільного захисту на мирний час, особливий період», та план зонування території.

Умови для реалізації видів діяльності та об’єктів, які матимуть значний вплив на довкілля, визначаються генеральним планом відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Генеральний план с. Городок є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні і призначений для обґрунтування здійснення довгострокової стратегії планування і забудови території даного населеного пункту. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови, ландшафтної організації території.

Відповідно, на підставі генерального плану населеного пункту та плану зонування території в майбутньому будуть розроблені детальні плани територій, які згідно зі ст. 19 Закону, зокрема, визначають:

  • функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами;
  • містобудівні умови та обмеження;
  • потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце ї розташування;
  • доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови;
  • черговість та обсяги інженерної підготовки території;
  • систему інженерних мереж;
  • порядок організації транспортного і пішохідного руху;
  • порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екосистем.

Містобудівні умови та обмеження згідно зі ст.29 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» включають, зокрема:

  • відповідність цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні;
  • планувальні обмеження (охоронні зони пам’яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об’єктів природно-заповідного фонду, зони санітарної охорони);
  • охоронні зони об’єктів транспорту, зв’язку, інженерних комунікацій, відстані від об’єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.

Для об’єктів господарської діяльності важливим є визначення класу небезпеки та встановлення розміру санітарно-захисної зони.

В генеральному плані села Городок планувальні обмеження представлені санітарно-захисними зонами від комунальних об’єктів. Вони відносяться до І-V класу шкідливості. 

Планувальні обмеження:

Об’єкти

Санітарно-захисна зона

Примітки

1. Сільськогосподарські об’єкти

Виробничі підприємства з СЗЗ 1 км

1 км

Існує

Виробничі підприємства з СЗЗ 500м

500м

Проект

Виробничі підприємства з СЗЗ 300м

300м

Проект

Виробничі підприємства з СЗЗ 100м

100м

Існує та Проект

Виробничі підприємства з СЗЗ 50м

50м

Існує та Проект

2. Комунальні об’єкти

Артезіанська свердловина

30,0 м

Існує

Артезіанська свердловина

30,0 м

Проект

КНС

15 м

Проект

Кладовище

300 м

Існує та Проект

Сміттєзвалище

500м

Проект

3. Транспортні, транзитні коридори

ЛЕП 10 кВ

10м

Існує

ЛЕП 110 кВ

20 м

Існує

ЛЕП 35 кВ

15м

Існує

Автодорога Н-22

50 м

Існує

Автодорога С 181501

25м

Існує

Автодорога Т 18-32

25 м

Існує

Залізниця

100 м

Існує

4. Водоохоронні зони

Ставки

25 -50м

 Існує

Річка

25 м

Існує

Меліоративні канави

6 м

Існує

Визначення обсягу СЕО.

Обсяг стратегічної екологічної оцінки визначається переліком основних екологічних проблем наявних на території села.

Визначення основних екологічних проблем:

Основними екологічними проблемами с. Городок є:

  1. Повітряний басейн:

-забруднення повітряного басейну автотранспортом.

  1. Водні ресурси:

– відсутність встановлених меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг.

-відсутність централізованої каналізації;

-відсутність системи очищення дощових і талих вод.

  1. Земельні ресурси:

-інтенсивне сільськогосподарське використання земель;

-відсутність геоекологічної інфраструктури (лісосмуги, пасовища,тощо);

-зниження родючості ґрунтів;

– наявність кладовища традиційного поховання в межах населеного пункту.

  1. Здоров’я населення:

-незадовільна доступність та якість питної води . (підземні води слабо солонкуваті).

  1. Санітарна очистка території:

-нездійснення роздільного збору ТПВ;

-наявність несанкціонованих сміттєзвалищ.

4. Ймовірні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, та для територій з природоохоронним статусом.

а) для довкілля, в тому числі для здоров’я населення:

  • влаштування централізованої системи водовідведення, що дозволить знизити рівень забруднення ґрунтових вод;
  • влаштування водопровідного господарства, що дасть змогу підвищити якість питної води;
  • відновлення та створення нових площ зелених насаджень, зон рекреаційного призначення, що забезпечуватиме зниження негативного впливу на навколишнє природне середовище від забруднення автотранспортом;
  • закриття існуючого кладовища, та виділення території під нове, щоб в СЗЗ не потрапляла житлова та громадська забудова;
  • звільнення території села від несанкціонованих полігонів/сміттєзвалищ позитивно вплине на всі сфери довкілля та здоров’я населення;
  • ймовірне підвищення рівнів хімічного забруднення повітря стаціонарними джерелами, у зв’язку із розвитком промислового сектору;
  • ймовірне підвищення рівнів акустичного дискомфорту за рахунок збільшення кількості автомобільного транспорту.

В ході здійснення СЕО мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації документа державного планування зокрема, мають бути оцінені наслідки для таких компонентів довкілля:

ґрунти;

атмосферне повітря;

водні ресурси;

стан фауни, флори, біорізноманіття, землі;

кліматичні фактори;

у тому числі для здоров’я населення.

Під час здійснення СЕО, варто оцінити ймовірні наслідки від проектних об’єктів промисловості на здоров’я населення.

б) для територій з природоохоронним статусом:

  • території ПЗФ в межах населеного пункту відсутні.

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення

  • населений пункт, для якого розробляється генеральний план з планом зонування, знаходиться на території Рівненської області, яка не межує з сусідніми державами — транскордонні наслідки відсутні.

5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі, якщо МД не буде затверджено.

Декілька можливих сценарії розвитку еколого-економічних процесів:

– пасивного розвитку (нульовий): представлений документ державного планування не затверджується та не виконується;

– інтенсивного розвитку (трендовий): представлений документ державного планування затверджується, але не виконується в повній мірі;

– раціонального розвитку територій (оптимістичний): представлений документ державного планування затверджується та виконується.

У контексті СЕО генерального плану з розробкою плану зонування села Городок і з метою розгляду альтернативних проектних рішень та їх екологічних наслідків передбачається розглянути варіант «нульовий сценарій», без впровадження проектних змін.

Пропонується затвердження внесення змін до генерального плану та плану зонування села Городок, оскільки він є оптимальним відповідно до реальних умов та найбільш повно відповідає цілям територіальної громади. При виборі альтернатив планується розглянути варіанти впровадження заходів з оптимального принципу формування території, не допущення погіршення стану навколишнього середовища.

6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час СЕО

Предметом стратегічної екологічної оцінки є проектні рішення генерального плану та плану зонування території, їх потенційний вплив на стан довкілля та здоров’я населення.

Наявні дослідження існуючого стану:

Протоколи дослідження повітря населених місць № 1332,1333,1334,1335,1336 від 15/16 червня 2023 року виконані ТОВ «Волиньекопромпроект»;

Протоколи проведення дослідження шумового навантаження та інфразвуку № 1082,1083, 1084, 1085, 1086, 1087, 1088, 1089, 1090, 1091 від 15/16 червня 2023 року виконані ТОВ «Волиньекопромпроект».

З огляду на стратегічний характер такого виду документації як генеральний план та план зонування території, ключове значення у виконанні стратегічної екологічної оцінки проекту такого документу мають методи стратегічного аналізу. Насамперед, буде застосований аналіз контексту стратегічного планування, що передбачає встановлення зв’язків з іншими документами державного планування та дослідження нормативно-правових умов реалізації рішень генерального плану.

Застосування цільового аналізу при проведенні стратегічної екологічної оцінки дозволить встановити відповідність рішень генерального плану загальним цілям охорони довкілля та забезпечення безпечного для здоров’я населення середовища існування.

В ході СЕО передбачено провести оцінку факторів ризику і потенційного впливу на стан довкілля, врахувати екологічні завдання місцевого рівня в інтересах ефективного і стабільного екологічного і соціально – економічного розвитку міста та підвищення умов життя населення.

Виконання стратегічної екологічної оцінки здійснюється шляхом застосування підходів і методів, які засновані на оцінці впливу. Такі дослідження передбачають:

– характеристику поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, на території, яку охоплює проект;

– оцінити величину і значимість впливів і ризиків;

– розробити заходи, спрямовані на запобігання та мінімізацію негативних впливів і посилення позитивних впливів.

Основним критерієм під час стратегічної екологічної оцінки проекту містобудівної документації є її відповідність державним будівельним нормам, санітарним нормам і правилам України, законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища.

В ході СЕО передбачено провести оцінку факторів ризику і потенційного впливу на стан довкілля, врахувати екологічні завдання місцевого рівня в інтересах ефективного і стабільного екологічного і соціально – економічного розвитку міста та підвищення умов життя населення.

7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання МД.

Для покращення містобудівного та рекреаційного середовища, охорони довкілля, рекомендовано виконання ряду планувальних та інженерних заходів по облаштуванню території відповідно вимог ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій» :

встановлення ліній регулювання для проектної забудови із врахуванням проектних житлових кварталів у межах населеного пункту

– встановлення нормативних проектних санітарно-захисних зон від джерел шкідливості проектних та існуючих підприємств ;

– встановлення всіх планувальних обмежень від інженерних мереж та споруд, інших об’єктів (об’єктів енергопостачання, водопостачання, каналізування, газопостачання, тощо);

– забезпечення організованого водовідведення дощових вод та їх очистка;

– забезпечення санітарного очищення території із дотримання вимог щодо роздільного збирання сміття із його послідуючим видаленням на полігон;

– забезпечити територію локальними очисними спорудами з бензомаслоуловлювачами для поверхневих стічних вод та локальними очисними спорудами для побутових стічних вод.

У відповідністю з державною політикою в галузі енергозбереження, забезпечення екологічної безпеки, раціонального використання природних ресурсів, при будівництві об`єктів доцільно максимально повно використовувати сучасні високоефективні еко-енергозберігаючі технології та матеріали, інженерне обладнання з високим коефіцієнтом корисної дії, тощо.

Заходи спрямовані на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення значного негативного впливу на навколишнє середовище:

  • дотримання нормативних меж санітарно-захисної зони;
  • облаштування ділянок водопровідних споруд, прокладка мереж водопостачання по території;
  • трансформація та розвиток транспортної мережі з урахуванням необхідності забезпечення протишумового захисту та дотримання нормативних санітарних розривів;
  • розширення мережі зелених насаджень загального та обмеженого користування з урахуванням нормативних показників; формування зелених насаджень спеціального призначення;
  • підвищення ефективності системи санітарного очищення території;
  • впровадження новітніх енергоефективних технологій;

При здійсненні планованої діяльності у відповідності до вимог статті 24 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» з метою відвернення і зменшення шкідливого впливу на здоров’я населення шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів будуть розглядатися: – відповідні організаційні, господарські, технічні, технологічні, архітектурно-будівельні та інші заходи щодо попередження утворення та зниження шуму до рівнів, установлених санітарними нормами; – заходи радіаційної безпеки, відповідних санітарних правил, а також заходи встановлені нормами, іншими актами законодавства, що містять вимоги радіаційної безпеки

В цілому, розроблений у відповідності до державних будівельних норм, санітарних норм і правил проект містобудівної документації не матиме негативних наслідків виконання документа державного планування, а сприятиме інвестиційної привабливості населеного пункту та області в цілому.

8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку

Пропонується така структура Звіту із СЕО:

1) зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;

2) характеристику поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

3) характеристику стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

4) екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

5) зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування;

6) опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності – 50-100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;

7) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;

8) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);

9) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;

10) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);

11) резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.

Звіт про стратегічну екологічну оцінку має відповідати вимогам ч. 2 ст. 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», Методичним рекомендаціям щодо здійснення стратегічної екологічної оцінки містобудівної документації, затвердженим Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 18 жовтня 2023 року № 705.

9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання

Усі зауваження і пропозиції, та строки їх подання від громадськості до заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки, необхідно надсилати до Городоцької сільської ради (Код ЄДРПОУ:  04387183) за адресою:

35314, Рівненська область, Рівненський район, с. Городок, вул. Шевченка, буд. 4;

Контактний телефон: (0362) 61-86-87, (0362) 20-15-86)

E-mail: gorodoksrada@gmail.com

Відповідальна особа: начальник відділу архітектури, земельних відносин та житлово-комунального господарства Городоцької сільської ради – Опанасик Тетяна Миколаївна

33001, м. Рівне, вул. Соборна, 195, каб. 82

Телефон: +38(068)9044993

E-mail: arh.gorodok.rv@gmail.com

Строки подання:

Зауваження та пропозиції до заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки надаються протягом 10 днів з дня її оприлюднення (до 16 лютого 2024 року).